torsdag 30 oktober 2014

Batman: The Dark Knight Returns (part 1+2)

Batman has not been seen for ten years. A new breed of criminal ravages Gotham City, forcing 55-year-old Bruce Wayne back into the cape and cowl. But, does he still have what it takes to fight crime in a new era? (beskrivning lånad från imdb)

Läs om boken som filmen bygger på här!

Jag har nog inte varit riktigt reda att släppa The Dark Knight boken/ storyn då jag trodde att den skulle vara mer revolutionerande för mig än vad den faktiskt var. Men så hittade jag den här animerade filmen som bygger på boken. Och nu är hela grejen bättre. 

Filmen följer samma storyline och det är väldigt likt boken men av någon anledning, tycker jag, att det var enklare att förstå sammanhanget när man såg filmen. Visserligen kan det ha med att göra att jag upplevde storyn en andra gång när jag såg filmen men det egentligen strunt samma för det blev bara bättre efter filmen. 

Det som är så intressant med den här filmen, precis som i boken, är just att se hur aktörer i den här världen pratar om Batman i media och liknande. Storyn är till stor del uppbyggd av olika nyhetssändningar om situationen i Gotham och om Batman. En återkommande bikaraktär är en psykläkare av något slag som behandlar både Two-Face och Jokern och som håller några utläggningar om hur Batman är grunden till typ all psykisk ohälsa i Gotham - ungefär. Samma person anser även att Jokern är tillräckligt frisk för att släppas ut ur Arkham för att vara med i tv-intervjuer och liknande(kanske inte den bästa planen?!). 

Filmen i sig är faktiskt väldigt bra. Det är inte en sån här löjlig animerad barn tv-serie utan det är en seriös och bra, animerad film. Så det är verkligen värt att se den. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar