torsdag 8 december 2016

Batman Begins

Den hyllade regissören Christopher Nolan utforskar bakgrunden till en legendariske mörke riddaren. Efter morden på hans föräldrar reser Bruce Wayne (Christian Bale) land och rike runt och söker tillfällen att kämpa för rättvisa.


Med hjälp av sin pålitlige butler Alfred (Michael Cain), detektiven Jim Gordon (Gary Oldman), och hans allierade, Lucius Fox (Morgan Freeman), återvänder Wayne till Gotham City och presenterar sitt alter-ego: Batman, en maskerad korsriddare som använder sig av styrka, intellekt och högteknologiska vapen för att bekämpa ondskan. (beskrivning lånad från cdon)


Jag hade glömt hur bra de här filmerna är. Jag skäms nästan för det. Förstår inte mig själv. Det var länge sedan jag såg filmerna men så kollade jag lite på den här tidigare i somras, strax innan/efter att jag såg Suicide Squad, och blev riktigt taggad för att se alla filmerna i Nolans trilogin. 

Och det är så bra. Den "ytliga" handlingen i filmen är jättespännande. Men det finns även ett djup i filmen som gör det hela bättre. Handlingen byggs upp på ett fantastiskt bra sätt, och vi har även moralsika aspekter och budskap i storyn. Vi får inte bara följa Batman och hans storyn, utan de lyckas även ge en bild av Gotham och gängen/the crimelords som styr staden, och även hela grejen med Ra’s Al Ghul som är en viktig del inom DC-världen. Det finns en helhet som jag verkligen uppskattar. 


Sedan är de ju en cool och häftig film! Alltid kul att se! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar