onsdag 14 januari 2015

Outlander s.1 (part.1)

Follows the story of Claire Randall, a married combat nurse from 1945 who is mysteriously swept back in time to 1743, where she is immediately thrown into an unknown world where her life is threatened. When she is forced to marry Jamie Fraser, a chivalrous and romantic young Scottish warrior, a passionate relationship is ignited that tears Claire's heart between two vastly different men in two irreconcilable lives. (beskrivning lånad från cdon)

Läs min recension på boken som serien bygger på!

Än så länge har bara halva första säsongen sänds men ändå - so far so good. Man blir ju bara mer taggad på att åka till Scottland efter att ha sett det här för det är otroligt fint. Vilket landskap liksom. 

Vad jag kommer ihåg från boken, så tycker jag att tv-serien följer det ganska bra. Dock har de lagt till scener med Frank Randall i 1945 som inte alls är med i boken. För i boken vet man inte hur lång eller kort tid som Clair har varit borta men nu får man dessa inblickar i vad Frank gör. Jag har väl inget direkt emot att de har med det men i boken tycker jag att det är en väldigt drivande faktor. Att både jag som läsare och Claire INTE vet vet vad som händer 1945. Jag hade kanske hellre sett att det i så fall varit fler tillbaka blickar eller mer uppbyggnad av Claire och Fransk förhållande och kunskaper innan allt händer. 

Som sagt det ska bli roligt att se fortsättningen, som jag tror börjar sändas den 4:e eller 5:e april. Kanske kollar igenom de första avsnitten en gång till innan dess med :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar