fredag 1 augusti 2014

Lawrence of Arabia

Regissören DAVID LEAN berättar den sanna historien om T.E. Lawrence (PETER O'TOOLE) och hans heroiska äventyr i denna dramatiska film om den berömde engelske officerens resor i Mellanöstern. Under första världskriget skickas Lawrence till Arabien. Där lyckas han förena de många inbördes stridande stammarna till en samlad gerillastyrka. Han leder dem till seger efter seger på de obarmhärtiga slagfälten i öknen, så att de till sist kan krossa det turkiska styret i Nordafrika. (beskrivning lånad från cdon)

Den här filmen är 3h och 47 minuter lång. Stört lång. Jag  var tvungen att kolla i två omgångar för att orka med att se hela. Det här ska tydligen också vara någon slags restored version(och det var rätt bra bild och så för att vara en film som är gjord 1962). 

Dock är det inte första gången som jag ser den. Det är ju lite av en klassiker som har gått många gånger på tv. Men den är ju ganska speciell men ändå väldigt bra. i den här versionen var det till och med en 10 minuters lång paus mitt i filmen så man kunde gå på toa och liknande. Men första delen av filmen jag är väldigt bra. De rider fram på sina kameler(dromedar?) och ska korsa öknen och liknande. Det är spännande på något konstigt sätt. 

Sedan efter pausen tycker jag att det börjar gå lite utför och man orkar nästan inte hänga med i handlingen längre. 

Jag är inte säker på att jag visste att den byggde på verkliga händelser dock. Intressant i så fall. Aningen kaos-artat om det verkligen utspelade sig så här i verkligheten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar