fredag 27 december 2013

The Lord of the Rings Extended Version Trilogy



Sagan om Ringen: Härskarringen
I den första delen av berättelsen får den unge hoben Frodo Bagger ärva en ring av sin släkting Bilbo. Men det är inte vilken ring som helst - det är Den enda ringen, och den ger fullständig makt åt bäraren. Det är därför Sauron, herren av Mordor, vill komma åt den för att med dess hjälp kunna styra över hela Midgård och göra invånarna till sina slavar. Tillsammans med en skara trogna vänner - Brödraskapet bestående av hober, människor, en trollkarl, en dvärg och en alv - måste Frodo föra Ringen genom Midgård till Domedagsberget där den en gång smiddes och förstöra den för alltid...

Sagan om de två tornen
Sagan om de två tornen är fortsättningen på Sagan om Ringen. Frodo och Sam fortsätter in till Mordor på uppdrag att förstöra den enda Ringen, medan deras förra kumpaner Vidstige, Legolas, Gimli, Merry och Pippin får nya allierade och anfaller Sarumans Isengård. Samtidigt faller en växande skugga över Midgård och Saurons armé marscherar till Gondor. Kriget om Ringen har börjat.

Sagan om Konungens återkomst
Gondor förbereder sig för krig mot mörkrets makter och ringen färdas långsamt med Frodo mot Mordor för att om möjligt förstöras. (beskrivning lånad från cdon.com)

Många av er har antagligen sett Sagan om ringen filmerna någon gång i era liv. Jag hoppas att ni har gjort det i alla fall. Många av er har kanske läst böckerna också. 

På senare tid har jag personligen glömt bort lite hur fantastiskt bra Sagan om ringen är. Det var ganska länge sedan som filmerna var aktuella och det har kommit mycket annat sedan dess. Därav har  de hamnat lite i skymundan men sedan så såg jag Hobbiten: Smaugs ödemark och insåg hur häftigt Middle-Earth världen och storyn är - igen. 

Jag har sett den vanliga versionen av alla filmerna otaliga gånger. Dock är detta the Extended Version som enligt wikipedia är 168 minuter längre än the theatrical version och det gör det till en helt annat film. Ja, den är mycket längre. Varje film var uppdelad på två blu-ray discar och då med ca 2h film på vardera disc. Det är mycket film. 

Men det som gör det bättre än den vanliga versionen är att den innehåller mer. Man får framför allt mer bakgrundshistoria och längre scener. Detta gör att man får en mer förståelig och sammanhängande historia/berättelse. 

Som ett fan av hela den här skapelsen, tycker jag inte att ringens färd är det mest intressant och viktigaste i den här storyn. Den här världen i sig är ju häftig. Jag vill få redan på saker som Aragon ålder, vilket man får i den här versionen men inte i den vanliga. Det är ju detaljer som detta som gör berättelsen till den den är. 

Någon dag efter att jag sett klart Konungens Återkomst kollade jag på en film som heter The Colony. Det jag inte fattade när jag såg den var vad som poängen med den filmen var. Den var totalt meningslös. Den hade egentligen ingen budskap och var inte särskilt bra gjord. Det fanns absolut inget storslaget med den. Sagan om ringen däremot är en av de få verkligen storslagna filmer som jag kommer att tänka på. För det är verkligen en fantastisk produktion. Man kan tycka vad man vill om historien men jag har svårt att se att någon kan kalla det en oseriös produktion. Det känns att målet har varit att göra något fantastiskt. 

Så om ni orkar - kolla in den här versionen med. Det är verkligen värt det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar