måndag 7 januari 2013

On The Road

Sal Paradise följer med sin vän och hjälte Dean Moriarty på en livsomvändande resa genom USA. Fast besluten att undvika ett trist och förbestämt liv, törstande efter den ultimata friheten och de stora äventyren upptäcker de allt deras värld har att erbjuda. Och slutligen, sig själva. (beskrivning lånad från cdon.com)

Yeah.... On The Road är en enormt passande titel. De åker någonstans hela tiden. Seriöst. Konstant. Men vem skulle inte vilja ta en road trip genom USA?!

Jag funderar mycket på vad den faktiskt handlar om. Jag vet inte. Men möjligen att försöka hitta sig själva.

Hittar de sig själva? Ja, det är möjligt. Ett antal gånger om. Om man hittar sig själv genom att åka bil naken, vara konstant hög, inte ta ansvar och glida omkring. Because that's what they do!

On The Road bygger på en bok med samma namn skriven av Jack Kerouac som anses vara en "generations roman"som ska definiera en generation och jag tänker mig att jag någon gång ska läsa boken, möjligen, men tänkte att filmen var ett bra alternativ så länge. Jag vet inte, dock, om jag tyckte att filmen var enormt bra. Förhoppningsvis är boken bättre. Någon som läst?

Vänta nu lite.... poängen är kanske just som de visar: "på väg". Det är liksom inte ett mål man når för att sedan vara klar på något sätt, utan de ÄR genom att vara (på väg - i detta fall). Ha, en ganska bra poäng kanske?! Processen inte resultatet - if that makes any sense to anyone!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar