måndag 23 april 2012

Charlie St. Cloud

Varje dag vi solnedgången och kanonernas ljud träffar Charlie sin bror Sam i skogen för att träna baseball. Detta har de gjort varje dag sedan Sam dog i en bilolycka för fem år sedan. Charlie har inte missat eller kommit sent en enda gång. Förens nu, efter att han träffat Tess.

Det här är en relativt okänd film, skulle jag vilja säga. Vad jag kommer ihåg(vilket kan ifrågasättas) har det aldrig varit särskilt mycket prat denna film. Det kan jag tycka är lite tråkigt för det är faktiskt en bra film. Zac Efron kan faktiskt göra mer än att dansa, spela basket och sjunga, men har får inte alltid något erkännande av det. Halva anledningen till att jag, äntligen, valde att kolla på Charlie St. Cloud är att Zac Efron är aktuell i den kommande filmen The Lucky One(baserad på en bok av Nicholas Sparks(The Last Song, Dear John mfl.)) som har premiär nu i veckan.

Det är en ganska sorglig historia. Men det är inte bara snyft för att brodern har dött. Utan det handlar om många andra saker med. Det finns några sköna scener mellan bröderna, både innan och efter bilolyckan. Självklar handlar post-död-filmer delvis om hur man ska kunna gå vidare i livet, men det handlar lika mycket om dessa personer och deras liv - typish.

Jag skulle göra ett långt utlägg om religion och massa andra grejer som handlar om livet efter döden med mera. Dock tänker jag påpeka två saker. 1) Det är en film. Så... varför inte? 2) Sam säger faktiskt ett påstående om livet efter döden som inte helt tar ställning för eller emot någonting. Det religiösa inslaget är inte övervägande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar