måndag 23 april 2012

Buffy: Twilight - Joss Whedon

Med Willows och de andra häxornas hjälp lyckas de lokalisera Twilight. Med Buffys återvunna, och nu starkare än någonsin, krafter tar hon sig an Twilight. Ett möte som tar dem till oanade platser. Twilights riktiga identitet avslöjas och Buffy återförenas också med saknade karaktärer.

Äntligen en riktigt bra volym. Bästa på länge. Jättebra, spännande, rolig, underhållande handling. Inte helt oväntat men ändå oväntat. Man får fram Buffheten på en otroligt bra sätt. Karaktärerna och kommentarerna är helt klockrena och verkligen som jag tänker mig dem från tv-serien. Underbart bra.

Dock kan jag tycka att det var lite halv luddigt. Jag är inte till 200% övertygad till vad hela den här Twilight metaforen står för, än. Serien och säsongen är ju än inte slut, så vi kanske får mer svar i nästa volym. Än så länge begriper jag det inte i alla fall. Förhoppningsvis gör jag det senare! Seriöst, jag undrar om det har men boken Twilight att göra. Eller har det med tiden-på-dygnet Twilight att göra eller är det en metafor för något annat? 

Men verkligen en jättebra volym. Det är värt att ha läst några mindre bra nummer i några av de tidigare volymerna för att sedan få läsa denna. Nu är jag grymt taggad för att läsa fortsättningen. Det var ett par trevliga överraskningar i den här boken som kan leda till en riktigt spännande fortsättning.

(Spoiler: Kolla omslagsbilden. Herregud.)  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar