tisdag 13 december 2011

Captain America

Amerikansk man under andra världskriget som vill gå med i armen. Dock tillåts han inte på grunda av olika medicinska tillstånd(astma). Han ansöker gång på gång och får avslag, men tillslut kommer han med i en specialgrupp och tränas till att bli Captain America(superhjälte). Filmen handlar därefter om hur han tar sig an fiender.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Captain America. Överlag gillar jag "superhjälte" filmer och hela grejen. Men känner inte att jag tycker det här var särskilt imponerande. Det jag tror förstörde filmen var att det händer allt för mycket. Det är nya grejer hela tiden. Och det gjorde det hela ganska rörigt. När jag trodde att filmen var slut, efter vad som hade hänt i handlingen, var det ändå en timme kvar av filmen. Upplägget av filmen var dåligt, hade gärna sett mer om Captain Americas framväxt. Men men, man kan ju inte få allt.




Hade man haft ett annat upplägg skulle det kunna vara en mycket bättre film, för det fanns bra moment och saker i filmen: 
1) Stanley Tucci. Han är så grymt bra, otroligt. Bara titta på rollerna han spelat, pappan i Easy A, i The Lovely Bones, Burlesque. Det ska bli så roligt att se honom i Hungerspelen till våren.
2) Howard Stark. Jag gillar när det uppstår referenser till andra filmer/böcker/låtar/whatever i filmer och när saker och ting sammanvävs. Det är roligt, intressant och framför allt NÖRDIGHT! :) But I love it! (Howard Stark borde vara farfar(?) till en viss annan Stark eller Iron Man som man också kan kalla honom!).
Det finns andra/mer grejer men det får räcka så.

Det mest intressant med den här filmen och Captain America är det projekt det är del av, som Marvel just nu bedriver. Där de nästa år släpper en film, Joss Whedon är med och jobbar bakom kameran, som heter The Avengers. The Avengers är en grupp superhjältar, typ som Justice League, och de gör lite olika saker. Men i alla fall, projektet är så att de släpper en film om gruppen, men det släpper också individuella filmer om de olika karaktärerna. Iron Man är med i The Avengers, har till och med två filmer, med är också t.ex. Thor, som de kom en film med tidigare i år och nu då Captain America. Och det bästa av allt, att de använder samma skådespelare i både The Avengers och den individuella filmen - stort plus!

PS. Sorry for the long text! Men jag tror man nästa måste se filmen om man vill ta del av det här "projektet" som Marvel har. Annars får ni göra som ni vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar