måndag 21 november 2011

The Good Neighbors - Holly Black

The Good Neighbors är en graphic novel serie av Holly Black, den är uppdelad i tre delar. Den handlar om Rue, vars mamma är försvunnen och hennes pappa anklagas för att ha dödat mamman och en annan tjej. Helt plötsligt dyker några ur Rues mammas familj upp, som Rue aldrig sett tidigare och säger att Rue borde komma och bo med dem. Men det gör hon inte. Rue tror inte att hennes pappa dödat någon och försöker därför lösa hela mysteriet.

Till viss del handlar dessa böcker om älvor(faeries). Det är inte enormt intressanta varelser, byggt på vad jag får vet i The Good Neighbors. Jag fattar inte riktigt vad det är de kan göra. De flesta ser lite små weirdo ut, men vad deras krafter är har jag inte så stor koll på. Den enda jag kan komma på som är älv(alv? *ser väldigt frågande ut*) är Sookie från True Blood. Det man fått veta där ifrån är typ att de har magiska krafter, vilket konfirmeras i The Good Neighbors. Men att höra andras tankar - är det en älv grej? Det händer inte i dessa böcker. När jag tänker på älvor tänker jag på John Bauer(personen) men jag kommer verkligen inte ihåg vad han skrev om älvor, eller någon annan "förskolemytologi" om älvor. Någon som gör det, och vill dela med sig?

Tillbaka till böckerna. Det är ganska dåliga böcker. Inte särskilt roliga eller intressanta. De har verkligen en whatever känsla.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar