lördag 13 juli 2013

Age of X #1: Gameboard of the Gods - Richelle Mead

In a futuristic world nearly destroyed by religious extremists, Justin March lives in exile after failing in his job as an investigator of religious groups and supernatural claims. But Justin is given a second chance when Mae Koskinen comes to bring him back to the Republic of United North America (RUNA). Raised in an aristocratic caste, Mae is now a member of the military’s most elite and terrifying tier, a soldier with enhanced reflexes and skills.

When Justin and Mae are assigned to work together to solve a string of ritualistic murders, they soon realize that their discoveries have exposed them to terrible danger. As their investigation races forward, unknown enemies and powers greater than they can imagine are gathering in the shadows, ready to reclaim the world in which humans are merely game pieces on their board. (beskrivning lånad från goodreads.com
finns även på bokus.com, adlibris.com och cdon.com!)


Det tog mig ett ganska bra tag att läsa den här. Den är visserligen på 448 sidor så kanske inte så konstigt. Men hur lång tid det tar att läsa en bok säger ofta en del om den. Tar det 6h där man läser konstant, hatar alla som avbryter en och bara måste få veta vad som händer eller tar det ca en 1 vecka, då man läser lite åt gången. 

Till en början hade jag lite svårt att komma in i hela världen som Mead har skapat. Rent allmänt att bara orientera sig och skapa en bild av hur världen ser ut. Det är nog fortfarande inte helt klart men man kopplar mer och mer och desto snabbare ju längre man kommer i boken. 

Jag tycker att det är ett väldigt spännande och fascinerande tema som boken handlar om. Religiösa extremister, religion, gudar, mytologi m.m. Mead gör ju det här jättebra, för att hon hittar inte på helt nya random saker, utan mycket av de gudar och den mytologin som uppkommer är i verkligheten allmänt erkänt. Nordiska gudar, grekiska gudar, Praetorians(typish bodyguards i Romarriket!) m.m. Sedan använder hon det ju på ett eget sätt. Det är ju samma sak som med Strigoi i Vampire Academy/Bloodlines. Söker man på Strigoi hittar man info om Rumänsk mytologi och inte (bara) referenser till Vampire Academy böckerna. På det sättet är det ju "sant". Det gillar jag. 

Jag skulle kunna diskutera den här boken mycket mycket mer men jag tar de diskussionerna med mig själv istället(tänker dock påpeka att jag inte är schizofren - hoppas jag!). Men det är överlag en bra början/intro till den här världen. Är absolut taggad för fortsättningen( vilket jag hoppas kommer snart - vet dock inget om när den kan tänkas komma!). Jag uppfattar den som lite svårare än Bloodlines och VA, språkmässigt och allt. Ypperligt tillfälle att lära sig nya ord: megalomaniac(typish: tron om att man är mycket viktigare/bättre/mäktigare än vad man verkligen är)! Gilla. 

Jag måste även nämna det: Mae och Justin. OMG. Richelle Mead gör det aldrig lätt för sina karaktärer. Never. Så, nu är det bara att gå vidare med våra liv och vänta på 3:an och ja, det är en specifik referens till just bok nummer #3 - tänk Skyggkysst och The Indigo Spell! Jösses. 


Mitt exemplar har fått ett riktigt sommarboksutseende. Limmet har börjar släppa, aningen solblekt, tappad i golvet ett par gånger och lite fläckig. Välläst helt enkelt. :)
Här är lite länkar som Richelle Mead har skrivit om världen. Ska själv ta och läsa igenom dessa, så att man kanske får ännu bättre koll på RUNA och Age of X!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar