torsdag 29 september 2011

The Road



 
The Road är en film, baserad på en bok, skriven av Cormac(inte han får Harry Potter) McCarthy. Det är en apokalyptisk film(världen går under). Allting, både i och på Jorden, håller på att falla i bitar och sakta dö. Största delarna av befolkningen är redan död. Man är inte säker någonstans, vare sig från andra människor eller från att ett träd helt plötsligt kan falla ner över en själv.

I filmen följer vi en pappa och hans son på deras resa (resa som i; genom livet och på det sättet att de faktiskt reser) och deras ”kamp för överlevnad”. Det är verkligen inte en ”fredags-mys” film. Om man då inte längtar efter en dyster, stundvis hemsk och äcklig liten tankeställare på fredagskvällen. Då passar The Road ganska bra.

The Road är en helt okej film. Det är en annorlunda berättelse, det är inte en klassisk action/Hollywood produktion om hur människor försöker vinna över katastrofen(undergången). The Road handlar om hur "nomader" försöker att överleva. Det jag gillade med filmen är att den är annorlunda. Något annat jag också gillade, eller kanske inte bara kan släppa. Är att den får en verkligen att börja tänka, i alla fall mig. Vad skulle jag göra? Om jag var i deras situation. Dock kan det också vara ett stort störnings moment när man kollar på film. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar