tisdag 27 mars 2012

Hunger Games!!!

Hunger Games handlar om Katniss Everdeen, en av de som detta året tvingas att ställa upp i Hungerspelen. Där 24 deltagare, en tjej och en kille från varje distrikt mellan åldrarna 12 och 18(tror jag, de är unga i alla fall), tävlar genom att döda varandra om chansen att få åka hem igen.

Det första jag vill ha sagt angående Hunger Games är att det inte bara är en film där barn dödar varandra. Det är en del av den, men det är verkligen inte hela filmen. Det tar en lång stund innan de ens kommer till själva spelen och börjar tävla mot varandra. Ni som nu tänker att detta låter jättehemskt. Ja, det är hemskt, men det är en liten del av filmen. Den handlar om annat med. Och ni som vill ha action kommer inte heller att bli besvikna. Utan den här har en bra blandning av allt. Så gå och se den!

Riktigt bra. När man har förväntningar, vilket jag har haft, är det också lätt att bli besviken. Det blev jag verkligen inte. Inte det mista. De följer boken bra och det känns inte som om det saknas någonting. De har lagt till en del scener men de passar väldigt bra. Och det är så man tänker sig att saker sker när man läser boken. Den är bra gjort, rent estetiskt film mässigt, de har inget soundtrack i filmen - vilket jag tycker är bra, de har dock ett score så det är inte tyst hela tiden. Men snygga miljöer, det såg verkligt ut.



Skådesspelarna gör ett bra jobb. Det finns vissa karaktärer som verkligens sticker ut, till exempel Haymitch, en "mentor" spelad av Woody Harrelson och Caesar Flickerman, en "kommentator" under spelen. De är helt underbara. Haymitch, full idiot, men han äger! Caesar med blått hår och ett sjukt leende.



Jag hoppas verkligen att samma personer får fortsätta arbeta med uppföljningarna. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar