onsdag 21 mars 2012

Full Metal Jacket

Full Metal Jacket är en amerikansk krigsfilm. Där man följer en pluton marinsoldater, från det att de påbörjar sin utbildning till och med att de är ute i krig.

Det är verkligen inte en klassisk amerikansk krigsfilm, utan den är väldigt egen. Full Metal Jacket anses av många vara en av de bästa filmerna som gjorts, av andra inte lika bra. Men jag är inte riktigt säker på att jag fattar den. Jag trodde att de skulle vara något speciellt med den men jag uppfattar inte riktigt det. Den är väldigt udda i sin skildring. och det är möjligt att det är den här skildringen som det speciella med filmen. För den visar inte direkt den bästa sidan av amerikanska soldater och marinkåren. Verkligen inte. Och därför är den säkert kontroversiell. Men samtidigt är det kanske så det har varit och är i marinen.

De är relativt galna, och inte på ett bra eller friskt sätt, i filmen. Den är också lite hemsk, det är ju fortfarande en en krigsfilm. Dock handlar den som sagt mer om människorna än om själva slagen.

Anledningen till att jag såg den här är för att den finns med på en lista. Den här listan. Som jag kommer att berätta mer om någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar