måndag 26 mars 2012

Dr. Strangelove


Hela titeln är egntligen Dr. Strangelove or: How I learned to Stop Worrying and Love the Bomb. Den här filmen är också gjord av Stanley Kubrick som även gjort Full Metal Jacket som jag recenserade tidigare i veckan. Även den här filmen är väldigt udda. Den handlar om en Officer som är mentalt sjuk. Galen. Han skickar iväg en massa flygplan med atombomber mot Sovjet. Utan någon större anledning. Filmen utspelar sig under tiden dessa flygplan är på väg till Sovjet. Man följer politiker i ett konferensrum, ett flygplan på väg och officeren och hans "second in command" och vad de gör under den här tiden och försöker lösa/ hantera situationen.


Vad jag fattar det som så ska det vara en komedi film men det är inte världens roligaste film. Men ironisk och dum och ganska sjuk. Men det är inte LOL-varning på den.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om filmen, eller vart jag ska placera den. Men den är verkligen unik, även fast jag inte tycker att den är underbar så har den fastnat i min hjärna och den kommer antagligen att stanna kvar där ett bra tag. Det är mer en film som man kanske borde se, om man intresserar sig för filmer av olika slag m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar