torsdag 13 november 2014

Doctor Who S.8

Och då var säsong 8 slut... :(

Det mest intressanta inför den här säsongen var ju självklart att se hur Capaldi gjorde sig som the Doctor och hur han funkade tillsammans med Clara. Jag tycker ändå att han gjorde det bra, det är visserligen ingen David Tennant eller Matt Smith men ändå helt okej.

Generellt sett tycker jag att säsongen varit okej. Det har inte varit massor av fantastiskt bra avsnitt. Dock vill man väl känna in lite och lära känna The Doctor så här en första säsong. Dock tycker jag att de knöt ihop säsongen ganska bra nu på slutet och som alltid så har de helt underbara "mytologier"/tankegångar om hur saker och ting är möjliga. Som vanligt har det även varit roligt, underhållande och otroligt smart.

Dock är det värt att nämna avsnittet Listen. Det absolut bästa och skrämmande avsnittet den här säsongen. När jag skulle se det släckte jag ned hemma och gjorde det trevligt. Trycker på play. Under öppningsmonologen tänder jag lyset igen. Inte ett avsnitt att titta på själv i ett mörklagt rum. Det är avsnitt som det här som gör Doctor Who så fantastiskt bra men samtidigt är så otroligt skrämmande. Doctor Who är inte skrämmande/äckligt på grund av vissa varelser (förutom i de fallen de är det skrämmande!) eller att det är blodigt eller liknande. Utan det är just att de bygger mycket handlingar runt de mest ordinära sakerna som finns. Så... Listen. Because you're never really alone....


Spoilertankar: 1) Gillar att tomten kom in där på slutet i sista avsnittet. 
2) Timey-Wimey stuff: Orson/Danny Pink stuff. How does that work? Kommer Orson aldrig att hända eller kommer Danny kunna komma tillbaka?

Cirka en och en halv månad kvar till julspecialavsnittet. *längtar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar