måndag 3 november 2014

Batman: Under The Red Hood

There's a mystery afoot in Gotham City, and Batman must go toe-to-toe with a mysterious vigilante, who goes by the name of Red Hood. Subsequently, old wounds reopen and old, once buried memories come into the light. (beskrivning lånad från imdb)

Det är väl officiellt nu att min senaste besatthet är animerade Batman-filmer. Det är nämligen helt suveränt. I alla fall de här lite nyare från DC Universe. 

Den här gången hade jag inte läst boken som den bygger på innan(eller efter) och kände inte alls till storyn innan jag såg filmen. Men det som de gör väldigt bra med dessa filmer är just att man inte egentligen behöver har läst böckerna innan eller ha sett filmerna och liknande. Utan du får veta det du behöver veta i filmen. 

Jag gillade verkligen den här. Något som jag har funderat mycket kring inom Batman-världen är var läsare hittar djupet i den. Vad är poängen? Vad är meningen? Vad vill de förmedla med det här? Vad är "moralen"? Under The Red Hood lyfter fram just det här djupet som jag har saknat och sökt efter. Jag tyckte att de gjorde det väldigt bra och tydligt då de får en kontrast mellan Batman och The Red Hood, som också vill göra bra i Gotham men tar till andra medel för att få igenom sin vilja. Det var väldigt spännande att se. 

Övrig info: Väldigt roligt att Jensen Ackles gjorde rösten till The Red Hood för det är lite Dean över karaktären med hans moraliska dilemman. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar