fredag 8 november 2013

Oblivion

Jack Harper är en av de sista robot-reparatörerna som är stationerad på Jorden. Jacks uppdrag, som är en del av en massiv operation för att utvinna viktiga resurser efter årtionden av krig mot ett skrämmande hot kallade "Scavs", är nästan fullbordat. En dag raseras Jacks tillvaro plötsligt när han räddar en vacker främling från ett nedskjutet rymdskepp. Hennes ankomst utlöser en kedja av händelser som tvingar honom att ifrågasätta allt han vet och som lägger mänsklighetens öde i hans händer. (beskrivning lånad från cdon)

Oblivion, oblivious, obliterated.

Väldigt snygg film. De första minuterna var verkligen häftiga tyckte jag. Handlingsmässigt så är den också bra. För min del var det inte helt uppenbart vad den handlade även fast man fick lite skumma vibbar ibland så var man inte säker på saker och ting under filmens gång. Det är definitivt ett plus.

Jag gillar den här filmen för att den visar en spännande bild av framtiden och vad som händer med jorden om naturen får börja ta över. Nu har ju jag bara ett minimalt hobbyintresse av det här men jag har svårt att tro att världen kan förändras så här mycket under bara ca 50år. Men det är ändå något väldigt spännande att tänka på. Jag tror att det går ganska snabbt för naturen att ta över efter människor - efter bara några år så skulle det se annorlunda ut. Tänk på allt underhåll av vägar och hus och allting som vi gör dagligen och antagligen behöver människor till att skötas - det skulle bara förfalla. Men att hela städer skulle kunna begravas under stoft har jag svårt att tro på - att det bara behöver 50 år på sig att hända. Jag funderade ganska mycket på det här under filmen - väldigt spännande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar