söndag 6 oktober 2013

Hobbiten - J.R.R. Tolkien


I berättelsen möter vi den lilla hobbiten Bilbo, som av trollkarlen Gandalf dras med på skattjakt tillsammans med tretton dvärgar, ledda av den sturske Thorin Ekensköld. Skatten vaktas av den eldsprutande draken Smaug. (beskrivning lånad från goodreads.com, finns även på bokus, adlibris och cdon)

Lite Misty Mountains till det här kanske?!

J.R.R. Tolkiens böcker tar tid att läsa men det är så värt det. 

Jag läste Sagan om ringen-trilogin för en massa år sedan (typ fyra år sedan!) och då var jag faktiskt relativt ny som läsare (började seriöst att läsa böcker typ 2008) men jag skulle läsa Sagan om ringen - och det gjorde jag. Dock tror jag inte att jag förstod storheten i vad jag läste. Men så här några år senare var jag mer beredd på att ta till mig Tolkien. För det här är verkligen jättebra. 

Hela grejen är bara komplett även fast det finns otroligt mycket mer i den här världen. Många av de böckerna vi (läs jag) läser har alltid på något sätt någon koppling till den verkliga världen som vi känner till. Men det här är en helt annan värld. Det tycker jag är väldigt häftigt. 

Jag vet inte hur det är i resten av Sverige men jag som är från Jönköping där en av våra största kulturella kändisar är John Bauer är uppväxt med troll och älvor med mera så jag är ju van vid dessa grejer och tycker kanske därför att det är spännande. Men det mesta i Tolkien böcker bygger ju på folklore från olika platser. Norden och nordiska språk har ju verkligen influerat Tolkien i språken han har skapat bland annat. Så det är kanske inte så konstigt att vi (läs jag) i norden gillar det här!

Jag tycker dock att det är tråkigt att de har översatt Bilbos efternamn till Secker. Original på engelska är Baggins varför kan man då inte använda Bagger på svenska? Eller Baggins! Det har jag lite svårt för men annars har ju Tolkien verkligen använt språket på ett fantastiskt sätt i boken och översättarna har också gjort ett bra arbete med att översätta och fortfarande få med meningen av saker. Men så länge ingen övertygar mig om annat så kommer jag alltid tycka att Bilbo inte ska heta Secker på svenska.

Spoiler/ övrigt(markera efterkommande område!): Jag fattade inte, förens i efterhand när jag sökte på saker på internet att The Necromancer är Sauron. WHAT?! Och jag har sett filmen men då fattade jag det inte heller. Så återigen: WHAT?! I boken var ju detta bara ett kortomnämnande men jag kan tänka mig att det kanske får större utrymme i de kommande filmerna. Det skulle faktiskt vara väldigt spännande. Och återigen: WHAT?! Bara den här lilla grejen gör Hobbiten så fantastiskt bra - lägg till allt det andra som händer så är allt bara komplett. 

För övrigt har jag nu mycket tankar kring Middel-Earths skapelseberättelse. Vad är mytologin kring det i  den här världen liksom?! Spännande grejer.

This might be spoilery as well...
Okej, nu blir det här väldigt långt men jag behöver få detta ur mitt system. Gåtor i mörkret. Bilbos erövrande av Ringen. Jag vet inte om detta nämns i Sagan om ringen men på något sätt visste jag att detta skulle vara med i Hobbiten, både filmen och boken, och det var en av de scener som jag verkligen såg fram emot. För jag tycker att det är en väldigt bra rolig klyftig grej. Istället för att bara döda varandra så tävlar de i gåtor. Jag gillar det.

Nu ska jag sätta mig och bläddra lite i mina fina visual companions från Middel-Earth och lära mig namnen på alla dvärgar och att urskilja dessa från varandra!


2 kommentarer:

  1. Det här är den ena Tolkien bok jag läst än så länge. Jag ska läsa sagan om ringen någongång. Men jag gillade filmen så mycket mer än boken.
    Vet du var man kan köpa en karta över middle earth? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog faktiskt att filmen blev bättre nu efter att jag läst boken men jag ser verkligen fram emot nästa del!

      Det går säkert att hitta kartor över middle-earth i sverige men jag skulle beställa från amazon.co.uk. För de har de riktigt stora posters, typ 91x61 cm, som knappt kostar 10kr! Seriöst 0.68pund - typ 7kr! Sedan tillkommer ju frakt men det blir nog inte mer än 100kr kan jag tänka mig.

      Här är länkar till två:

      http://www.amazon.co.uk/PopArtUK-Middle-Earth-Map/dp/B005UXY080/ref=pd_cp_kh_1

      http://www.amazon.co.uk/The-Hobbit-Map-Poster-91-5cm/dp/B009K3PEP4/ref=pd_sim_kh_2

      Min erfarenhet är att det tog ett tag att få dem levererade (de skickades typ inom 20 dagar) och att det är viktigt att tänka på måtten - så att man kan hitta ramar som passar. Köper man en 91.5x61, som de ovan är, finns det ramar som passar!

      Hoppas du hittar något bra och det här var till hjälp! En middle-earth karta är ju lite av en dröm! :)

      Radera