onsdag 10 oktober 2012

Graceling #3: Bitterblue - Kristin Cashore

Eight years after Graceling, Bitterblue is now queen of Monsea. But the influence of her father, a violent psychopath with mind-altering abilities, lives on. Her advisors, who have run things since Leck died, believe in a forward-thinking plan: Pardon all who committed terrible acts under Leck's reign, and forget anything bad ever happened. But when Bitterblue begins sneaking outside the castle--disguised and alone--to walk the streets of her own city, she starts realizing that the kingdom has been under the thirty-five-year spell of a madman, and the only way to move forward is to revisit the past. (Beskrivning lånad från goodreads.com)



Läs om Graceling #1(Goodreads) här och Graceling #2: Fire (egen recension) här!


Lite seg i början(kan dock bero på mitt läshumör) och jag är också lite besviken på slutet. Det var ett bra slut, men det var inte helt perfekt, som man förväntar sig på slutet av en serie(men vem vet det kanske inte är slutet på serien?!). Däremot var boken överlag mycket bra. Inte lika mycket action eller krig som i de tidigare men fortfarande väldigt spännande och äventyrlig. 

Jag vill säga att den är lite mer mental än fysisk. Och inte så Inception-mental, där man inte riktigt förstår vad som händer, utan att den handlar mer om att Bitterblue försöker komma underfund med hur hon ska styra sitt rike och kryptering med mera. Men det är en bra blandning av action och det här mer tänkandet. Jag gillar det. 

En liten spoiler mening(markera det nästkommande området): Den sammankopplar med de BÅDA tidigare böckerna!

Som i de båda tidigare böckerna älskar jag fortfarande miljöerna. Jag vill ha ett slott. Kanske inte just Bitterblues för det verkar ganska creepy ibland. Men ändå en slott med ett/eller flera torn. Lönngångar överallt, gigantiska målningar på väggarna och, självklart, ett eget bibliotek! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar