onsdag 11 juli 2012

City of Lost Souls - Cassandra Clare

City of Lost Souls
The Mortal Instruments #5
Cassandra Clare

Läs om serien här!

Om ni inte läst serien ännu,  eller inte har kommit fram till denna femte boken ännu borde ni kanske inte läsa de kommande orden. May be spoilery!

The demon Lilith has been destroyed and Jace freed from captivity. But when the Shadowhunters arrive, they find only blood and broken glass. Not only is the boy Clary loves missing, so is the boy she hates: her brother Sebastian, who is determined to bring the Shadowhunters to their knees.
(beskrivning lånad från Goodreads.com)


The Mortal Instruments och City of Lost Souls är relativt jättebra. Det är en bra serie. Men nu när jag läst, framför allt de senaste, böckerna tycker jag inte att de är bland de bättre böckerna där ute. Jag älskar dem men de är inte riktigt riktigt bra. De sätter sig inte hjärnan och biter sig fast och upptar alla mina tankar. Tyvärr. Det finns ett smått hysteri kring dessa böckerna, i dess enorma fan-skara. Jag tycker dock att det känns som om Cassandra Clare skriver och för karaktärerna alldeles för mycket för att fansen ska tycka att det är en bra bok. Då också allt "går vägen" och åt den vägen som vi läsare vill ha. Istället för att skriva en allmänt ansett bra bok. För att det mesta slutar alltid "rätt". 


Det var det negativa, nu går vi vidare till de positiva. Det positiva är att ofta händer ofta det som jag som läsare vill ska hända. Kanske lite motsägelsefullt mot mitt förra stycke, men sant. Framför allt i förhållanden och liknande mellan karaktärer. Dock vill jag även säga... inte alltid. Det beror också på vem man "håller på". Karaktärerna i The Mortal Instruments är helt underbara. Man verkligen känner för dem och älskar dem. Karaktärerna, deras kommentarer och sätt att vara är det som gör boken jättebra. 


Ett minus med City of Lost Souls är att det har blivit allt mer HUR, i form av att de pratar, tänker och planerar än ATT. Att de gör någonting, agerar, slåss, kämpar, dräper och liknande. För de är ändå Shadowhunter, krigare, då borde de kriga lite(i alla fall mer än vad de faktiskt gör i COLS)! 


Sammanfattningsvis och överlag en bra bok i en bra serie. Cassandra Clare har skapat en fantastisk fascinerande komplett värld och mytologi kring Shadowhunters, änglar, vampyrer och andra väsen. Böckerna är spännande och väldigt roliga. Det är absolut en av de mer framstående paranormal young adult bokserierna som finns, enligt mig. 


Nerd love!


PS. Är Jace och Sebastian de "Lost Souls" i titeln(märkte nämligen ingen referens till det i boken)? Jag trodde nämligen att det skulle vara en plats. City of Lost Souls liksom! 

1 kommentar:

  1. Sammanfattningsvis och överlag en bra bok i en bra serie.

    SvaraRadera