torsdag 3 augusti 2017

Wonder Woman vol.1-6 - Brian Azzarello

Wonder Woman is a woman apart. Raised as a daughter by the Queen of the Amazons, the warrior princess Diana is different from her countrywomen. They've all heard the legend of how she was formed from clay to give the childless Queen the daughter she dreamed of - and they treat her like an outsider and outcast because of it, no matter how hard she fights for justice as a super hero in the outside world.

But far from the Amazons' Paradise Island, the gods of Olympus are playing their own dark games. The prodigal sun Apollo is making his move for Father Zeus' vacant throne, and both vengeful gods and innocent humans are caught in the crossfire.

nd at the beating, bloody heart of the conflict? Wonder Woman, and a secret that will shatter everything she thought she knew. Wonder Woman is about the learn the truth about her origin. And when she does, blood will run... (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, och adlibris)


Läste det första numret som del av mitt The New 52-projekt för ett par år sedan. Var då inte helt övertygad om serien. Men efter att ha sett den nya Wonder Woman-filmen häromveckan bestämde jag mig för att läsa serien ändå. 

Jag är fortfarande inte helt övertygad av den här serien, om man säger så. Den är helt okej, relativt spännande, relativt intressant att lära sig mer om Wonder Woman och relativt snyggt målad. Men jag fastnar liksom inte riktigt för det. Jag tycker nog att själva handlingen in sig inte är tillräckligt intressant. Jag lockas inte riktigt av det mytologiska/övernaturliga/alla gudar i serien, och att det bara utspelar sig på den ”nivån”. Jag tyckte inte att det var särskilt intressanta skurkar eller situationer eller något liknande. Tyvärr. För jag tycker ändå att Wonder Woman är en häftig karaktär som skulle kunna ha en häftig serie. 

Det jag uppskattar med Azzarellos-serien är kontinuiteten över volymerna. De här fem volymerna har samma handling som sträcker sig över alla volymer och nummer i serien. Jag uppskattar verkligen att man håller sig till handlingen och berättar det och inte en massa annat. Även om Batman(Scott Snyders) exempelvis är en fantastiskt bra serie så kan jag ibland tycka att detta saknas lite. Där har man istället flera olika events och liknande. Visserligen finns det saker som hänger ihop och det är logiskt men det skulle kunna vara mer fokuserat på en större handling. Tycker jag. 


Den här serien fortsätter men en ny författare och illustratör. Ska läsa vidare och se hur de går vidare med det här. Jag vill gärna hitta något bra med Wonder Woman, så ska leta vidare efter det!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar