fredag 24 juli 2015

Outlander #2: Dragonfly in Amber - Diana Gabaldon

With her now-classic novel Outlander, Diana Gabaldon introduced two unforgettable characters — Claire Randall and Jamie Fraser—delighting readers with a story of adventure and love that spanned two centuries. Now Gabaldon returns to that extraordinary time and place in this vivid, powerful follow-up to Outlander....

For twenty years Claire Randall has kept her secrets. But now she is returning with her grown daughter to Scotland’s majestic mist-shrouded hills. Here Claire plans to reveal a truth as stunning as the events that gave it birth: about the mystery of an ancient circle of standing stones ... about a love that transcends the boundaries of time ... and about James Fraser, a Scottish warrior whose gallantry once drew a young Claire from the security of her century to the dangers of his....

Now a legacy of blood and desire will test her beautiful copper-haired daughter, Brianna, as Claire’s spellbinding journey of self-discovery continues in the intrigue-ridden Paris court of Charles Stuart ... in a race to thwart a doomed Highlands uprising ... and in a desperate fight to save both the child and the man she loves.... (beskrivning lånad från goodreads, finns även på svenska på bokus, cdon och adlibris)


Läs om Outlander här! 

Jag var väldigt fundersam över hur Outlander berättelsen skulle fortsätta i den här boken(är lika fundersam över de nästkommande böckerna i serien också). Det var inte alls upplagt som jag hade föreställt mig men jag tycker att Gabaldon löste det väldigt bra. 

Dragonfly in Amber fortsätter minst lika bra som Outlander var. Äventyrlig, spännande, fruktansvärd och jättebra. Dragonfly in Amber utspelar sig delvis i Skottland men även i Paris, vilket är ett ganska stort miljöombyte för Jamie och Claire. Det leder även till att vi får träffa ett antal nya karaktärer, och även uppleva lite andra men högst relevanta historiska händelser. 

Jag är inte alls kunnig inom dessa delar av historien, därav har jag svårt att jämföra med hur det "faktiskt" var eller i alla fall så som det har beskrivits i historieböckerna. Och jag tycker att det blir lite svårt att hålla koll på de olika personerna, deras släktskap och relationer, men snappar ju upp mer och mer under tidens gång men det är en hel del att hålla koll på. 

Men jag gillar verkligen att boken bygger på riktiga historiska händelser, att man får en bild över hur man faktiskt levde vid den här tiden och liknande för att man lär sig något samtidigt som det är underhållande. Och man blir ju verkligen "emotionally involved" med boken/karaktärerna och det gör ju att den får ett större intryck.

Dessutom tycker jag att det är väldigt spännande med hela "hälso"-aspekten av böckerna. Dels levnadsstandarden för människor, olika sjukdomar, den typ icke-existerande sjukvården m.m. Smallpox(smittkoppor) är en återkommande sjukdom i boken vilket idag är en av de två sjukdomar som vi faktiskt lyckats "utrota" med hjälp av vaccinationer. Jag tycker det är spännande att läsa om vilka tankar/åsikter man hade kring denna sjukdom vid den här tiden. För det blir ju hela tiden en spännande kontrast mellan hur man såg på saker och ting på 1700-talet och Claires syn från 1940-talet och även jämfört med vår egna syn i dagens samhälle. Gabaldon gör ju det väldigt bra, för hon ger ju en relativt historiskt korrekt "view" och inte en som kanske egentligen skulle vara den vi vill se(om man tänker på equality och liknande!).  

Major spoilers: 
1) Fergus. Bästa nya karaktären. We love him. 
2) Jonathan Randall. I hate him. Alltså, man dör ju när Fergus berättar vad som hände. Så jävla fruktansvärt. Ett barn liksom. Man hade väl kunnat misstänka det sedan tidigare men det blev så påtagligt när det var någon som vi faktiskt brydde oss om. Efter allt med Jamie, så kunde jag inte tänka mig att något värre skulle hända. Men det gjorde det. 
3) Tyckte att man förstod ganska tidigt att Jonathan Randall inte var förfadern till Frank, utan att Alexander var det. Så det var ingen direkt överraskning på slutet. Tycker för övrigt att det här är en mycket bra lösning på dilemmat som funnits angående detta. 

Återigen, så gör Outlander-serien sig väldigt bra som ljudbok. Davina Porter är fantastiskt bra som uppläsare. 

Ser fram emot nästa bok. Dock möjligt att jag kanske väntar tills att jag sett säsong 2 av tv-serien! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar