fredag 20 september 2013

Looper

Joseph Gordon-Levitt spelar yrkesmördaren vars måltavlor befinner sig i andra tidsepoker och vars avrättningar hotar att förändra både nutid och framtid. En dag får han ett uppdrag som vilket annat som helst, men när han identifierar målet inser han att det är sitt framtida jag han måste eliminera. (Beskrivning lånad från cdon.com)

Tidsresor. Is it possible? - Möjligen. Jag har själv lite svårt för att se/förstå hur själva tidsresan skulle gå till men det är ju inte riktigt mitt område. Men inom filmvärlden (och säkert i litteratur också) är tidsresor ett relativt vanligt fenomen; vi har Looper, Terminator, Tillbaka till framtiden, Harry Potter och fången från Azkaban, Doctor Who! Bara det att vi tänker på det och gör filmer om det med möjliga teorier gör väl sannolikheten större. 

Det är ändå ett spännande koncept. Hur liven är sammankopplade, hur tidsresan kan/kommer att påverka. Det går att se ganska tydligt, hur människors val påverkar och förändrar hela ens liv, när man har tidsresor - vilket är väldigt spännande. Att jag väljer att skriva det här inlägget istället för att göra något annat. 

Jag gillar den. Spännande koncept - tidsresor ger ju möjligheten att inte ha ett uppenbart klassiskt upplägg på filmen - stort plus. Det är också roligt att se nya versioner över hur de tänker sig att framtiden kommer att se ut.

Den är bra. 

Jag är fascinerad över Joseph Gordon-Levitt, för att han ser inte ut som han ska i filmen! Seriöst. Halva tiden var jag nästan övertygad om att det var någon annan. Det kanske bara är jag, men se(nedan), det kanske bara är smink eller är det en Gary Oldman-förmåga att han kan få sig själv att se helt annorlunda ut?


Ej i filmen!
I filmen! 

2 kommentarer:

  1. Han har typ proteser och smink för att han ska likna Bruce Willis. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aa, jag tänkte inte ens på att han behövde likna Bruce Willis!

      Radera