söndag 19 maj 2013

Ruby Tanya - Robert Swindell


Asra, an asylum seeker, and Ruby Tanya, the daughter of a local man who is campaigning against the asylum seekers, are best friends. The girls' friendship is threatened when a bomb kills a teacher at their school, for which the asylum seekers are blamed. About to be deported, Asra goes on the run with the help of Ruby. In hiding they discover a plot which has terrifying consequences for the whole community. (Beskrivning lånad från bokus.com, finns även på adlibris.com och cdon.com)

Teenage social problem novel - whooo! Ännu en bok läst i utbildninssyfte - möjligen läser vi väl allting i utbildningssyfte men detta var verkligen till skolarbete. Annars hade jag nog aldrig läst den här boken. Tyvärr. Det är inte direkt att den är dålig. För det är den inte det är bara det att det är inte en bok jag skulle läsa. Vanligtvis. 

För det första så riktar den sig helt klart till yngre människor än mig. Den är väldigt lättläst. Dock är den skriven ganska konstigt då det inte direkt markeras med citattecken om någon säger något eller bara tänker något. Så ibland blir man lite tveksam om det sägs eller inte. 

Dock kan jag absolut tycka att den lyfter fram intressanta ämnen och tankar som man kan diskutera och fundera på. 

Det finns också en hel del referenser till annan litteratur. Det som nästan förstörde boken för mig var att det första datumet som nämns är den 5:e november. Har ni läst eller sett V för Vendetta fattar ni annars kanske inte. Men Remember, remember the fifth of November. Gun power, treason and so on. V spränger någonting. Guy Fawkes spränger någonting. Det sprängs i Ruby Tanya. Grejen är bara att jag inte vet om det är en avsiktlig referens eller om det bara blev så. Hoppas det är det - väldigt bra referens i så fall. Dock är det antagligen inte så enormt många som fattar den speciellt inte i den riktade målgruppen. 

Men jag älskar intertextualitet (referenser till andra verk), används det bra så är det de bästa. 5:e november referens - avsiktlig eller inte - jag gillar det! 

En annan lite rolig sak är Ruby Tanyas namn och vad det låter som att man säger när man säger hennes namn! Konstigt men skrattretande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar