torsdag 22 november 2012

Himlen är oskyldigt blå

Det är sommar och året är 1975. Martin går ut andra ring och flyr betongen i stan för ett sommarjobb på Sandhamns exklusiva seglarrestaurang i skärgården. En helt ny värld öppnar sig för Martin. Han blir omhändertagen av restaurangchefen Gösta, en playboy i centrum av den svenska societeten och möter samtidigt den stora kärleken. Men bakom den glamorösa fasaden i skärgårdsidyllen döljer sig en helt annan verklighet. Innan Martin riktigt förstår vad som hänt befinner han sig mitt i en av de största skandalerna i svensk kriminalhistoria. Himlen är oskyldigt blå är baserad på den sanna berättelsen om det största narkotikatillslaget i svensk kriminalhistoria när den så kallade Sandhamnsligan sprängdes 1975. (Beskrivning lånad från cdon.com)

Generellt sett har jag genom tiderna hatat svenska filmer. Seriöst. HATAT. Och det har självklart påverkat att jag inte sett så många svenska filmer. Men på senare tid har det kommit en del filmer som fått ganska bra kritik och därför tänkte jag ge svenska filmer en ny chans(ett par filmer iallafall. Typish ganska exakt de filmer som Bill Skarsgård har varit med i på senare tid). 

Skildring av Sverige? - Absolut. Inte för att jag vet hur det var på 70-talet, men bilden de ger i filmen passar in bra på vad jag kan tänka föreställa mig. Jag tyckte inte att den var fantastiskt bra. Delvis för att handlingen inte direkt intresserar mig. Men det var ändå en bra produktion. Så sammantaget helt okej. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar