lördag 15 september 2012

Något litet annat

Något som jag har börjat kolla på är live-streamade konserter, bland annat genom youtube och iTunes.

Det hela fungerar så att någon håller en konsert eller spelning någonstans. Denna filmas och läggs direkt upp på olika kanaler på internet. Så att alla i hela världen, som kan, klickar in på kanalen och kollar på konserten. Underbar ide. Vissa arrangörer/tekniker gör det bättre än andra men överlag är det väldigt bra.

Tidigare i somras kollade jag en hel del på Tomorrowland på Youtube, vilket är en enorm DJ-festival. Där många av de största djs spelar. Fyra dagar eller något höll den festivalen på. Riktigt bra. det tråkiga var bara att man oftast inte fick se enormt mycket konstant spelning, för de hoppade fram och tillbaka mellan olika artister och man visste inte riktigt när men skulle spela och liknande så det var lite dåligt men annars bra. Ni som såg Summerburst på tv i somras kanske kommer ihåg att de avbröt artisterna hela tiden för att prata med andra artister och intervjuer av olika slag, det var samma sak under Tomorrowland. Jag stör mig något otroligt på detta. Visst det kan vara intressant men jag vill höra musiken. Så låt oss höra musiken.

Just nu pågår iTunes Festival, på/i iTunes. Vilket är MYCKET bättre! Här visar man konserten liksom. Grymt bra. iTunes Festival pågår under en månad, med två eller tre artister som spelar varje dag. Det verkar vara en stor blandning av olika artister, just nu när jag skriver detta spelar Calvin Harris och senare ikväll ska även David Guetta spela. Andra artister som har spelat/ska spela är Alicia Keys, Andrea Bocelli, Lana Del Rey, Ellie Goulding, The Killers m.fl. Så det finns mycket att välja bland att ser. Det rekommenderar jag er verkligen att kolla in!

Nästa vecka tror jag också att Bon Iver skulle spela någonstans och att det skulle streamas på Youtube. Här hoppas jag det kommer. Verkar ju onekligen så iallafall.

En rolig grej från underhållnings-världen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar