måndag 10 oktober 2011

Baader - MeinHof komplexet

Baader - Meinhof var en terrorist organisation som var aktiv under 60/70-talet(men också senare), som en tysk gren av RAF(röda-armen fraktionen). De var typ emot USA och deras påverkan på resten av världen, med Vietnamkriget, icke kommunism m.m. Baader och Meinhof var två av de mer framstående personerna ur den tyska ligan. Gruppen utförde sprängdåd, rånade banker och en hel del massa annat.
Om man tittar på filmen utifrån synpunkten att förstå eller se vad Baader - Meinhof ansåg och gjorde så skulle jag säga att detta är en bra film att se. Jag antar att den bygger på verkliga händelser och att det de gjorde faktiskt har hänt. Det är ganska intressant att se hur dessa personer/terrorister tänker och fungerar.

Men med en synpunkt att se en bra film på lördagskvällen är detta inte den rätta filmen. Den var inte direkt spännande, sista timme satt jag och hoppades att den skulle vara slut snart! Det är inte ett jättebra omdöme.

Största delen, allt utom typ ett samtal, är på tyska. Visserligen har man textning, men jag tyckte att det var väldigt svårt att hänga med ibland. Tyska och svenska är ytte-pytte jättelitet lika varandra men jag fattade inte ett ord av tyskan. Och det gör det hela svårt gör mig. Filmer på svenska och engelska behöver jag inte läsa texten för att förstå, men nu behövde jag verkligen det. Och då missar man jättemycket av vad som visas på bilden, vilket är tråkigt.


Maybe watch it- perhaps not!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar