måndag 3 juni 2013

Before Watchmen

Det är ganska exakt ett år sedan det första numret av Before Watchmen släpptes, Minutemen #1. Sedan dess har det släppts cirka en tidning i veckan fram tills i april någon gång då sista numret släpptes. Detta har resulterat i 38 tidningar, uppdelat på åtta olika delar eller karaktärer plus ett one-shot om Dollar Bill, och en väldigt fin hög med dessa tidningar.




Jag gillar Watchmen. Jag gillar Alan Moore. Jag gillar Zach Snyder och jag gillar alla som gjort de nya comic booksen.

Det hela började med att jag såg filmen för ett antal år sedan. Med ett intro som fångade mig direkt, för det är något av de snyggaste intron jag har sett (Se det här!). Filmen gav mig också hela den här världen där dessa "superhjältar" inte är Peter Parker, som går i high school är kär i sin granne och svingar sig fram i en pyjamas, utan här har vi en otroligt mörk och dyster stämning som utspelar sig på kanten till kärnvapen krig. Det är så underbart bra. Det är därför jag nu sitter med ett Watchmen-poster över mitt skrivbord. Och det är på grund av den här filmen som jag läste Alan Moore graphic novel, som filmen bygger på, och som ledde mig djupare in på gn-spåret.


Inte för att jag kan påpeka att jag faktiskt förstår Watchmen(graphic noveln från och med nu) som antagligen kräver en noga omläsning i framtiden. Dock inte just nu, för det är inte världens lättaste verk att ta sig an. Samtidigt blir det en challenge att faktiskt försöka klura ut vad boken handlar om. En utmaning som jag fortfarande försöker att fullfölja. Därav läsandet av Before Watchmen.


Min förhoppning var att, som känns väldigt obvious, få reda hur det kommer sig att Watchmen(gn + filmen) händer och därmed också möjligen, förhoppningsvis, förstå bättre. Exempelvis hur Dr. Manhattans tidssyn är och allmänt hur det kommer sig att de är som de är. Intressanta grejer. De tidningar jag har sett fram mest emot att läsa är, först och främst, Dr. Manhattan, men även Rorschach, Comedian och Ozymandias. Den absolut största överraskningen är dock Minutemen. Herregud asså. Sjukt.


Det här inlägget är tänkt som en liten introduktion/bakgrund till mina recensioner som kommer under de närmsta veckorna om varje enskild karaktär eller serie som de är uppdelade i. Allmänt, tycker jag att Before Watchmen har varit ett överförväntan bra projekt som blir ett fantastiskt komplement till både boken och även filmen. Jag som inte ens var född när boken släpptes första gången(86/87) men som läst den långt senare tycker ju det är kul att få möjligheten att verkligen nörda ner sig i den här världen ännu mer.

Det som jag tycker är så otroligt fascinerande med Watchmen, vilket märks framför allt i originalet, är att det är en reaktion/skildring av dåtidens samhället. Visserligen är det en alternativ verklighet och Dr. Manhattan finns men samtidigt, mycket av vad som hänt i verkligheten händer även i boken. JFK blir skjuten, Nixon, Vietmankriget, Kuba, kärnvapen/ rädsla för kärnvapenkrig, världskrigen, kalla kriget och massa sådana här saker som har hänt och hur det har påverkat oss och skapar "dagens" situation även i boken.

För att avsluta den här första delen i det nu påbörjade projektet att recensera Before Watchmen så tänker jag verkligen rekommendera Watchmen. Boken, filmen och Before Watchmen. Väldigt bra.

Och till sist, lite cover art...




Lite länkar med:
Alla Before Watchmen på Goodreads.com
Minutemen/ Silk Spectre på bokus, adlibris, cdon
Ozymandias/Crimson Corsiar på bokus, adlibris, cdon
Nite Owl/Dr. Manhattan på bokus, adlibris, cdon
Comedian/Rorschach på bokus, adlibris, cdon

Mina recensioner:
Dr. Manhattan
Rorschach
Nite Owl
Silk Spectre
Ozymandias
Comedian
Minutemen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar