lördag 22 december 2012

Princess Mononoke

On a journey to find the cure for a Tatarigami's curse, Ashitaka finds himself in the middle of a war between the forest gods and Tatara, a mining colony. In this quest he also meets San, the Mononoke Hime. (Beskrinvning lånad från imdb.com)

Jaa...

Det var ett tag sedan jag faktiskt såg filmen så jag kommer inte riktigt ihåg den så väl (dåligt Lovisa!). Men jag har för mig att jag tyckte att den var aningen konstig. Som vanligt på ett fascinerande bra sätt. 

Helt klart värd att se. För att animefilmer är väldigt häftiga att kolla på. De flesta animefilmerna kommer från och bygger på en annan "kultur" än vad jag kanske vi är van vid och därför, tycker jag, att det kan vara väldigt spännande i filmerna. Bland annat i den här filmen med "forest gods" och allting. Det är ganska häftigt. 

Min "identifier" till filmen är just hur otroligt lik "den heliga renen(?)"-scenen/djuret/anden/vad-det-nu-är är med den grejen i Snow White and The Huntsman. Kolla in det inlägget så har ni två bilder på det hela. Det känns bara direkt plockat från Mononoke. Det är frågan om Mononoke är den gemensamma nämnaren eller om det möjligen bygger på något annat?

En häftig och bra film men lite små weird.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar