torsdag 3 maj 2012

Rör mig inte - Tahereh Mafi

"Du kan inte röra mig", viskar jag.
Jag ljuger, är vad jag inte säger.
Han kan röra mig, är vad jag aldrig kommer att säga.
Men saker händer när människor rör mig.
Konstiga saker.
Dåliga saker.
Döda saker.

Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig, men Återeblissemanget har planer för henne. Att använda henne som ett dödligt vapen. Men Juliette har egna planer. Efter en livstidutan frihet upptäcker hon plötsligt att hon är stark. Stark nog at stå emot. Att slå tillbaka. Och slåss för en framtid med pojken hon trodde att han förlorat för alltid.




Jag har inte läst en bok på flera veckor. Har inte haft sug efter det, överhuvudtaget. Så igår. Då landade Rör mig inte i brevlådan. Jag satte mig i solen, sträckläste och nu kommer jag ihåg varför jag älskar att läsa. Underbart.

Ännu bättre när man läser en bra bok. Rör mig inte var förvånansvärt bra. Jag trodde att den skulle vara bra men inte så här bra. Spännande, bra och intressant handling. Den är ganska hemsk och sorglig. Men å så bra.

Boken är skriven på ett icke- normalt sätt. Det gör det inte svårt att läsa boken, utan det gör det bättre. Det typ står saker som är överstrukna sedan står det något annat efter det med som blir den officiella versionen. Det gillade jag. Den är skriven med liknelser och förklaringar som är helt fantastiska. Det står inte att hon blir arg utan det står typ något mer som slå knyt näven i väggen eller nått. Jag har inte läst många böcker som skriver som Mafi gör.

Det kommer två böcker till i serien. Jag längtar! Yey!

Ps. Tack till Anna på Boktycke för boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar