onsdag 9 maj 2012

Det röda trädet - Shaun Tan

Ibland börjar dagen utan någonting att se fram emot....

Okej, nu geniförklarar jag Shaun Tan. Han har skapat helt fantastiska bilder och världar i sina böcker. Det är så himla snyggt att jag inte vet vad jag ska göra med mig själv. Helt magiska bilder. Alltså wow. Otroligt fantasifullt. Underbart. Man kan bara sitta och kolla på bilderna. Som konstverk.

Det röda trädet är inte endast helt grafisk, utan det står en mening eller ett par ord på varje sida, som får en att reflektera över det som händer på bilden. Sammantaget är den ganska "djup", den har en poäng och kan betyda massor av olika saker för de som läser den. Jag älskar hela upplägget. Jättebra.

Jag önskar att folk läste mer graphic novels än vad de generellt gör. För ibland kommer det böcker som den här, men nästan ingen tar del av dem. För att de inte känner till varken författaren, genren eller boken. För att böcker som det här oftast inte får tillräckligt med uppmärksamhet i publika ögon. Vilket är tråkigt för böcker som den här är grymt coola!

Rekommenderar er också att läsa Ankomsten av Shaun Tan. Riktigt bra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar